معنای زندگی

life.meaning

معنای زندگی

life.meaning

معرفی کتاب - 8

عرفان و معرفت / Mysticism and Gnostics Positive Mysticism

این کتاب، به عنوان اولین مجموعه آثار، در بر دارنده دیدگاه‌های استاد محمدتقی جعفری است که تحت عنوان «عرفان اسلامی» تنظیم شده است. این اثر، حاوی دیدگاه‌های پویایی است که داستان عرفان را از منظری نو و روزآمد و کاربردی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و می‌کوشد ندای جهانیِ آن را از ورای دنیایی که در صنعت و علم و تئوری‌های گوناگون و مسائل متنوّع غوطه‌ور شده، به گوش انسان‌های رازدان و حقیقت‌طلب برساند.
آن‌چه از ملاحظه آراء و تفکرات استاد جعفری در خصوص پدیده عرفان، حکمت و معرفت فهمیده می‌شود، خصوصاًٌ با آن‌چه در آثاری مثل تفسیر مثنوی، تفسیر نهج‌البلاغه و عرفان اسلامی نقش یافته، این است که علامه جعفری از منظری نو و پویا به عرفان می‌نگرد. با نظر به بررسیِ نسبتِ عرفان با مقولاتی چون: نظم، صنعت، موسیقی، زندگی، اجتماع، سیاست، قدرت، هنر و امثال آن، این فرضیه در ذهن تقویت می‌شود که علامه فقید، عرفان را از دیدگاهی پیشرفته و کاربردی مورد لحاظ قرار داده و تا آن‌جا که مقتضیات بحث ایجاب نموده، سعی کرده است قلمروی ژرف و شگرف‌تر برای آن تحدید نماید، تا عرفان واقعی با تجدید حیات خود، به بسیاری از سؤالات بی‌پاسخ که بشر امروز در زندگی‌های جدید، شناور گرداب‌های آن است، جوابی قانع‌کننده پیدا بدهد.
لازم به ذکر است که مباحث این مجموعه آثار، از سلسله سخنرانی‌های استاد جعفری در دانشگاه صنعتی شریف در خلال سال‌های 1372 و 1373 ه  . ش که تا سال 1387 چندین نوبت تحت عنوان عرفان اسلامی منتشر شده، هم‌چنین تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلد 11 و ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه مجلّدات 14 و 24 جمع‌آوری شده است. 

 

Positive MysticismAn explanation of mysticism from a truly originally Islamic point of view has been presented in this book, and various aspects of today's life is discussed from the eye of dynamic, positive mysticism. The book includes topics entitled mysticism and discipline, mysticism and work, mysticism and science, mysticism and religion, mysticism and moral ethics, and mysticism and music. The English translation of the book is also available. 

 

www.ostad-jafari.com

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 17 مهر 1392 ساعت 22:08 http://ruhallah-fa.blogsky.com

سلام
با مطلبی باعنوان«سیلی آبدار امام خمینی به یک درویش» به روزم.
خوشحال میشم تشریف فرما بشید و نظرتون رو درمودش بیان بفرمایید.
متشکرم

مهدی چهارشنبه 10 مهر 1392 ساعت 19:46 http://ruhallah.blogsky.com

سلام دوست عزیز
با مطلبی با عنوان «برادر کرواتی امام خمینی/عکس» به روزم.
خوشحال میشم سر بزنید و نظرتون رو درموردش بگید.
تشکر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.