انسان بر مدار فطرت
انسان بر مدار فطرت
فطرت چیست ؟
فطرت عبارت است از جریان طبیعى و قانونى نیروهایى که در انسان بوجود می آید. بنابراین براى هر یک از نیروهاى غریزى و مغزى و روانى، فطرتى وجود دارد که جریان طبیعى و منطقى آن نیرو میباشد.
لفظ فطرت با نظر به منابع معتبر لغت به معناى خلقت اصلى است. عبارت «ابن منظور» لغت شناس معروف چنین است:
«فطره یفطره فطرا اى خلقه و الفطرة الابتداء و الاختراع » 1 ( ماده فطرت به معناى خلقت است ) و بهترین شاهد این معنى آیه اى است در سوره روم :
«فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ » 2 ( فطرت خداوندى است که مردم را بر مبناى آن آفریده و هیچ عاملى نمیتواند خلقت خداوندى را دگرگون بسازد . ) سپس ابن منظور مشتقات این مادّه را در قرآن و بعضى احادیث می آورد و همه آنها را به معناى خلقت اولى میگیرد از آن جمله:
« اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ » 3 ( سپاس مر خداى را که آفریننده آسمانها و زمین است)
«اِنّى وَجَّهْتُ وَجهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ » 4 ( من روى خود را بسوى آن خدا برگرداندم که آسمانها و زمین را آفریده است)
بلى در سه مورد از آیات قرآنى در باب تفعل و انفعال بمعناى شکافتن آمده است :
مریم آیه 90 ، الانفطار آیه 1 ، المزمل آیه 18 و همچنین این ماده در شکستن روزه ( افطار ) هم بکار رفته است.
و با نظر به مضمون آیات مربوطه قطعى است که مقصود از فطرت و فاطر و فطر بمعناى خلقت اصلى است که در مجراى قانون الهى قرار مىگیرد.
امیر المؤمنین علیه السّلام در توصیف خداوندى میفرماید :
« فَطَرَ الخَلائِقَ بِقُدرَتِهِ » ( مخلوقات را با قدرت خود آفرید ) .
« لَم یَشرَکهُ فى فِطرَتِها فاطِر » ( در آفرینش مورچه هیچ آفرینندهاى با خدا شرکت نکرده است ) .
البته بحث در مورد فطرت به درازا می انجامد. و برای خود بحث مفصلی را مطلبد.
به طور کلی، انسان دارای فطرت اولیه است. فطرت اولیه انسان، پاک و از استعداد کمال جویی برخوردار است. اگر انسان از انحرافات و تلقینات و اصول پیش ساخته محیط ناسالم اجتماعی در امان بماند، می تواند فطرت پاک خود را حفظ کند.
-----------------------------------------------------------------------------
( 1 ) لسان العرب ابن منظور ج 5 ص 56 چاپ بیروت 1375 .
( 2 ) الروم آیه 30 .
( 3 ) فاطر آیه 1 .
( 4 ) الانعام آیه 79 .